Juan Pablo Montoya
A Forma–1 előtt:
Montoya 1981-ben, hatévesen kezdett el gokartozni édesapja ösztönzésére. Kilenc éves korára megnyerte a kolumbiai gyermek gokart bajnokságot. 1986-ban junior gokart bajnok lett hazájában. A következő három esztendőben számos helyi és országos bajnoki címet nyert a Komet osztályban. 1990-ben és 1991-ben ismét országos junior bajnok lett.
Montoya 1992-ben kezdett el autókkal versenyezni – előbb a Copa Formula Renault sorozatban, majd az Amerikai Egyesült Államokban a Skip Barber szériában. 1993-ban a Swift GTI bajnokságba váltott, ahol nyolc versenyből hetet megnyert. 1994-ben Montoya egyszerre három sorozat versenyein vett részt: a 125 cc-s Sudam Gokart Bajnokságban, az amerikai Barber Saab sorozatban és a mexikói Formula N sorozatban. Utóbbiban a bajnoki címet is megszerezte.
1995-ben Európába jött és a brit Forma Vauxhall sorozatban versenyzett, amelyben a harmadik helyen végzett. 1996-ban a brit Forma-3-ban folytatta pályafutását – itt az ötödik helyet szerezte meg összetettben két futamgyőzelemmel (Donington Park, Thruxton). A Forma-3-as Marlboro Masters versenyen ugyanebben a szezonban negyedik lett, a Makaói Világkupán pedig kiesett.
1997-ben Montoya bekerült a nemzetközi Forma-3000-es sorozatba, amelyet a Forma-1 „előszobájának” tartottak. Első szezonjában az RSM Marko csapattal második lett a brazil Ricardo Zonta mögött. Egy évvel később a Super Nova csapattal – azzal az istállóval, amellyel egy évvel korábban Zonta is diadalmaskodott – megnyerte a bajnokságot. Legnagyobb riválisa a West Competition versenyzője, Nick Heidfeld volt.
Montoya ekkor került először kapcsolatba a Forma-1-el. Képességeire és eredményeire felfigyelt Frank Williams, a Williams csapat tulajdonosa és csapatfőnöke és több éves szerződést írt vele alá, melynek értelmében már a Forma-3000-ben és később a CART-ban is finanszírozta Montoya pályafutását, valamint egyengette útját a Forma-1-be.
Az 1999-es szezonra azonban Frank Williams még az 1998-as CART bajnokot, Alessandro Zanardit szerződtette le Forma-1-es csapatába, Montoyát pedig elküldte Zanardi helyére a CART sorozatban szereplő Chip Ganassi csapathoz tapasztalatokat gyűjteni.
A Reynard kasztnival és Honda motorral szerelt autóval Montoya rögtön első évében megnyerte a CART bajnokságot – ez előtte csak az 1992-es Forma-1-es világbajnoknak, Nigel Mansellnek sikerült. A maga 24 évével ráadásul Montoya a sorozat legfiatalabb bajnoka is lett egyben. A bajnoki cím mellé így természetesen Montoya kapta az „Év Újonca” kitüntetést is. Montoya legnagyobb ellenfele a skót Dario Franchitti volt – a szezon végén mindketten azonos pontszámmal végeztek és Montoya több (7) futamgyőzelme döntött a kolumbiai mellett.
2000-ben a Chip Ganassi csapat motort és kasztnit váltott (Toyota, valamint Dallara), ám ez a csomag csak ovál-pályákon és gyors pályákon volt jó, a szűk, utcai pályákon kevésbé. Montoya így a szezon végén csak kilencedik lett a bajnokságban, ám egy nagy sikert így is elkönyvelhetett a szezonban: megnyerte a híres Indy 500-as versenyt, amelyen először indult. Korábban csak a kétszeres Forma-1-es világbajnoknak, Graham Hillnek sikerült megnyernie első Indy 500-as futamát.
A Forma-1-ben
Williams
Montoya 2001-ben debütált a Forma-1-ben a BMW-Williams csapat színeiben. Első futamgyőzelmére a szezon 15. versenyén, az Olasz Nagydíjon került sor. Montoya első Forma-1-es szezonjában 31 pontot szerzett a világbajnoki pontversenyben és a hatodik helyen végzett.
2002-ben ugyan futamot nem tudott nyerni, ám hét alkalommal szerzett pole pozíciót és megszerezte a világbajnoki pontverseny harmadik helyét a két Ferrari-pilóta, Michael Schumacher és Rubens Barrichello mögött. Montoya összesen 50 pontot gyűjtött ebben az évben.
2003-ban hármas csata alakult ki a világbajnoki címért a Ferrari (Michael Schumacher), a McLaren-Mercedes (Kimi Räikkönen) és a Williams (Montoya) között. Montoya két futamot nyert (Monaco, Hockenheim) és az Amerikai Nagydíjig versenyben volt a végső diadalért, ám ott egy vezetői hiba (ütközés Barrichellóval) és egy büntetés következtében elszálltak matematikai esélyei. 82 pontjával a kolumbiai pilóta ismét a harmadik helyet szerezte meg a világbajnokságban Schumacher és Räikkönen mögött.
Montoyának ugyanebben a szezonban megromlott a viszonya a Williams csapattal, mivel a pilóta úgy érezte, hogy előnyben részesítik csapattársát, Ralf Schumachert. A kolumbiai ezért felvette a kapcsolatot a McLaren istállóval és rövidesen alá is írt velük egy a 2005-ös szezontól érvényes szerződést.
A 2004-es szezonnak tehát Montoya már úgy vágott neki, hogy tudta: az az utolsó éve lesz a Williamsnél. Montoya egy versenyt nyert – a szezon utolsó futamát, a Brazil Nagydíjat -, s a világbajnoki pontverseny ötödik helyével (58 pont) búcsúzott a csapattól.
McLaren
A McLaren-Mercedesnél Montoya Kimi Räikkönen csapattársa lett, aki 2002-től volt a wokingi istálló versenyzője. Az első két versenyen Montoya egy hatodik, illetve egy negyedik helyet szerzett, majd két versenyt kihagyni kényszerült amiatt, mert teniszezés közben megsérült a válla. Néhány pletyka szerint Montoya valójában motorozás közben sérült meg.
Montoya a Brit Nagydíjon aratta le első futamgyőzelmét a McLarennel, ám ekkor csapattársa, Kimi Räikkönen már messze elhúzott tőle a pontversenyben, így Montoyának többször is őt kellett segítenie – így például a Belga Nagydíjon.
A kolumbiai további két futamot nyert a szezon során (Monza, Interlagos) és 60 ponttal a világbajnoki pontverseny negyedik helyén végzett.
Magánélet
Montoya nős ember, 2002. október 26-án vette el Connie Freydell (szül.: 1978. február 19., Medellin / Kolumbia) kolumbiai jogászt. Egy kisfiuk van, Sebastian, aki 2005. április 11–én született. Montoya felesége jelenleg második gyermeküket várja. |